NØKKELPRESENTASJONER
Prosjektet omfattet mikropeiling, jetpeling, spunt- og avstivningsarbeider.
Spesielle fundamenteringsarbeider på E18 dag og natt med to rigger, inne i Sjølystlokket med en høydebegrensning på 5,4 meter.
Kellers brede portefølje ble satt på prøve.
Prosjektet
En gammel kulvert under Sjølystlokket på Skøyen måtte skiftes ut på grunn av økende vannstand i perioder med mye nedbør. Kulverten ble revet og fornyet i seksjoner. Noen få felt på E18 ble midlertidig stengt. Derfor ble det tilbudt mikropeler/rørvegg og avstivende arbeider for å gjøre det mulig for hovedentreprenøren å grave ut den nødvendige plassen for installasjon av den nye kulverten. Jetpeling og spunt ble lagt til arbeidsomfanget på kort varsel på grunn av prosjekterings-endringer.
Utfordringen
- Vanskelig logistikk grunnet svært begrenset plass og lav takhøyde med to rigger.
- Dag- og nattskift grunnet en svært stram tidsplan. God koordinering med hovedentreprenørens arbeider var nødvendig.
- Borearbeidene måtte utføres like ved siden av en av Norges mest trafikkerte veier, som under ingen omstendigheter kunne stenges.
Løsningen
- Nødvendig utstyr ble redusert til et absolutt minimum inne i tunnelen.
- Samtidig arbeid med opptil 3 rigger - 2 inne og 1 ute - for å holde den stramme tidsplanen.
- Kellers brede produktportefølje og fleksibilitet gjorde det mulig å rask finne en løsning på problemene med lekkasje og erosjon under tunnelfundamentene.